
Åskolen prioriterer fællesskabet, og forskningen viser, at elevernes sociale relationer vinder, når telefonerne ikke er del af skoledagen. Åskolens mobilpolitik er lavet for at skulle fungere i praksis og i forhold til værdigrundlaget.
Mobilpolitik på Åskolen
- Mobiltelefoner er i udgangspunktet ikke en del af hverdagen på Åskolen.
- Elevers mobiltelefoner opbevares i undervisnings- og SFO-tiden i skolens opbevaringsskab.
- Skolen har en telefon, hvis der er behov for at kontakte forældre i forbindelse med legeaftaler eller lignende.
- Åskolen er optaget af digital dannelse og varetager denne opgave i de rammer, vi har valgt som skole.
- Hvis underviseren vurderer, det kan være nyttigt i undervisningen, kan mobiltelefoner benyttes
- Åskolen er en relativt nystartet skole med en rød tråd, der siger ”læring med mening, mening med læring”. Derfor er Åskolens mobilpolitik en fleksibel og balanceret politik, som vi i dialog tager op til overvejelse i takt med, at skolen vokser, og eleverne bliver ældre
Vi vil værne om fællesskabet. Mange mobilpolitikker laves for at skabe ro i timerne. Forskningen tilsiger, at det hjælper, men at den største gevinst ved mobilpolitikker opleves i elevernes sociale liv. Det er for os som skole et væsentligt argument i den mobilpolitik, vi som udgangspunkt har valgt for Åskolen.
Læsning til inspiration: Rapport fra DPU – ”Skærm – skærm ikke” Andreas Lieberoth (pdf)