Mobilfri skole

Forskning viser, at det er en gevinst for børnenes sociale liv, når skolen opbevarer telefonerne. 

Åskolen prioriterer fællesskabet, og forskningen viser, at elevernes sociale relationer vinder, når telefonerne ikke er del af skoledagen. Åskolens mobilpolitik er lavet for at skulle fungere i praksis og i forhold til værdigrundlaget.

Mobilpolitik på Åskolen

  • Mobiltelefoner er i udgangspunktet ikke en del af hverdagen på Åskolen.
  • Elevers mobiltelefoner opbevares i undervisnings- og SFO-tiden i skolens opbevaringsskab.
  • Skolen har en telefon, hvis der er behov for at kontakte forældre i forbindelse med legeaftaler eller lignende.
  • Åskolen er optaget af digital dannelse og varetager denne opgave i de rammer, vi har valgt som skole.
  • Hvis underviseren vurderer, det kan være nyttigt i undervisningen, kan mobiltelefoner benyttes
  • Åskolen er en relativt nystartet skole med en rød tråd, der siger ”læring med mening, mening med læring”. Derfor er Åskolens mobilpolitik en fleksibel og balanceret politik, som vi i dialog tager op til overvejelse i takt med, at skolen vokser, og eleverne bliver ældre

Vi vil værne om fællesskabet. Mange mobilpolitikker laves for at skabe ro i timerne. Forskningen tilsiger, at det hjælper, men at den største gevinst ved mobilpolitikker opleves i elevernes sociale liv. Det er for os som skole et væsentligt argument i den mobilpolitik, vi som udgangspunkt har valgt for Åskolen.

Læsning til inspiration: Rapport fra DPU – ”Skærm – skærm ikke” Andreas Lieberoth (pdf)